העלאת הריבית בארה"ב והנחיות חדשות ליועצי משכנתאות

ביוני החולף התרחשו מספר אירועים הקשורים באופן ישיר או עקיף למשכנתאות שלנו. נתמקד בשניים.

העלאת הריבית בארה"ב:

נגידת הבנק המרכזי האמריקאי העלתה את הריבית השנתית ל-1.25%. זו העלאה שלישית בחודשים האחרונים וצפויה העלאה נוספת השנה.
לחלק מהקוראים ייתכן ונתון זה נראה חסר חשיבות אך עד לפני מספר שנים ריבית ארה"ב גבוהה מהריבית בישראל (0.1% בשנתיים האחרונות) נחשבה לאנומליה. זכור לי עדיין צחוקו המתגלגל של המרצה האמריקאי שלי למימון, אי אז ב – 2005, כאשר נשאלה בכיתה השאלה: האם תיתכן סיטואציה בה ריבית ארה"ב גבוהה מריבית ישראל לאורך זמן?…

אז מדוע זה משנה?

כיוון שלאורך זמן ובהנחה שהריבית בארה"ב אכן תמשיך לעלות, לא ייתכן שבישראל הריבית תישאר ברמותיה היום. בדרך כלל, ובניתוח מאד שטחי, ישראל נחשבת ברמת סיכון גבוהה מארה"ב (ביטחונית, מדינית וכלכלית עסקית) ולכן הציפיות הן לריבית גבוהה יותר בישראל. מאז המשבר ב- 2008, שממש איים על כלכלת ארה"ב ועל הכלכלה העולמית, התהפכו קצת היוצרות והחוקים השתנו למספר שנים. אמנם, לעת עתה, האינדיקטורים הכלכליים תומכים ברמת הריבית הנמוכה בישראל, אך לעליית הריבית בארה"ב ולפערי הריביות הגדלים השלכות רחבות על כל הכלכלה, הרבה מעבר למשכנתא שלנו: דולר/שקל/יורו/ין, אינפלציה, מאזן תשלומים, ייצוא וייבוא ועוד ועוד. לא כאן המקום להרחיב על כך, אך אני מעריך שפער הריביות לא ישאר כך לתקופה ארוכה וכי באיזשהו שלב נתחיל להתכנס למצב "נורמלי" שבו ריבית ישראל עולה ומצמצמת פערים מזו האמריקאית. כבר היום הערכות הכלכלנים הן כי בנק ישראל יעלה את הריבית השנה וב – 2018 עד לרמה של 0.5%. לדעתי, בטווח של מספר שנים קדימה ריבית ישראל תטפס בצורה משמעותית יותר (אלא אם משבר גדול ינחת עלינו שוב… ויטרוף את כל הקלפים). הנקודה הרלוונטית לנו היא שבבניית המשכנתא חשוב לקחת בחשבון עליות ריבית עתידיות כמו גם עלייה ברמות האינפלציה ולנסות ולגדר או להפחית את הסיכון הטמון בה באמצעות תמהיל חכם: פיזור מסלולים וזמנים, ניצול יתרונות מסלולי המשכנתא השונים והפחתת הסיכון שבהם.

יועצי משכנתאות:

במהלך יוני הוציאה המפקחת על הבנקים הנחיות חדשות לבנקים המאלצות אותם לעבוד עם יועצי משכנתאות חיצוניים כאשר הלקוח ממנה את היועץ כשלוחו/מיופה כוחו. ההנחיות הגיעו לאחר קשיים ואיסורים אותם הערימו הבנקים על היועצים בשנתיים האחרונות בתואנה של פגיעה בלקוחות עקב חוסר פיקוח ורגולציה בתחום, חוסר מקצועיות ואף רמאויות. מנגד, חלק מהיועצים טענו כי האיסורים הללו נובעים מחששות הבנקים מהנזק הכלכלי הנגרם להם עקב רמתם המקצועית הגבוהה של היועצים ומדאגתם ללקוח. בסאגה הזו מתערבבים יחדיו אינטרסים, פוליטיקה וצביעות שביניהם ובין טובת הלקוח אין הרבה. עכשיו כולם יכולים לנופף בדגל הדאגה ללקוח. כל אחד והאינטרס הצר שלו. דעתי בעניין: אמנם אני עוסק בתכנון וייעוץ משכנתאות ואולי אני מעט מוטה – אך לעניות דעתי זו טעות גדולה של לקוחות להגיע לבנק ללא ליווי מטעמם. גם יועץ לא מקצועי, ולצערי יש הרבה כאלה בתחום, כנראה שישיג לכם משכנתא עדיפה מאשר אם תפעלו ישירות מול הבנק. אולם, התחום הזה אכן אינו מפוקח ומוצף ביועצים לא מספיק טובים כך שבמקרים רבים המשכנתא שתיסגר לא תהיה הטובה ביותר עבור הלקוח.

אז מה עושים?

כדאי לוודא שהיועץ הוא בעל השכלה רחבה במימון, בקשו המלצות מלקוחות, בדקו וותק וניסיון וכו'. רובנו מתרשמים בעיקר מרמת השירות ומה"נחמדות" של היועץ אבל מה שמייצר עבורכם את החיסכון הגדול ביותר בתשלומים מיותרים לבנק הם הידע, המקצועיות, היצירתיות והמחויבות ללקוח.
ולסיום: בשלושת החודשים האחרונים ריביות המשכנתא במגמת ירידה קלה.

בניית המשכנתא האיכותית והחסכונית בישראל. נקודה!

עומד לקראת לקיחת משכנתא? יש לי המון דרכים שתוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים.
השאר פרטים ושמע מה יש לי להציע לך

קבל את מדריך המשכנתא המקצועי ביותר בישראל במתנה!

נושאים עיקריים מהבלוג

מאמרים אחרונים מהבלוג

אהבת? שתף את הפוסט