הכלכלה הגלובאלית והמשכנתא שלנו

האם התרחשויות כלכליות גלובאליות משפיעות באופן ישיר על המשכנתא שלנו? במאמר זה ננסה להבין את הקשר בין המשבר הכלכלי של השנים האחרונות לבין השינויים והתמורות שהתחוללו בשוק הנדל"ן והמשכנתאות בארץ.

משבר הסאב פריים והשלכותיו על ישראל

בשנת 2008 התרחש משבר כלכלי עוצמתי, עת שוק המשכנתאות והדיור בארה"ב התמוטט ואיים לסחוף עמו את כלכלת המדינה החזקה בעולם. על מנת לעצור את הסחף נקט הממשל האמריקאי בצעדים חסרי תקדים של הזרמת טריליוני דולרים לשוק במטרה לחלץ בנקים וחברות. בנוסף, הממשל הוריד את הריבית בארה"ב לסביבות האפס, (שמשמעותו: הזרמת כסף זול למערכת) על מנת לתמרץ את הציבור ובעיקר את המשקיעים לייצר פעילות כלכלית, בניסיון לשקם ולהבריא את הכלכלה האמריקאית. מאז ועד היום רוב מדינות העולם הורידו ריביות ובשנים האחרונות אנו חיים בסביבת ריבית אפס.
גם ישראל לא נשארה מאחור והריבית הופחתה עד שהגיעה לרמתה הנוכחית – הנמוכה ביותר בהיסטוריה שלנו. מאז מרץ 2015 ריבית בנק ישראל עומדת על 0.1% וריבית הפריים על כ- 1.6%.

השפעת הריבית על הכלכלה

לריבית נמוכה יתרונות רבים למשקי הבית: ריבית האוברדראפט יורדת, כך גם ריביות על הלוואות וכמובן גם ריביות המשכנתא. כסף זול. אבל חשוב לזכור שלכל צעד כלכלי יש גם תוצאות לא מתוכננות שקשה מאד לשלוט עליהן. מצד אחד ריבית אפסית מניעה את הכלכלה אך מנגד היא מייצרת בועות. אז בשנים האחרונות כל מי שיש לו קצת כסף מבין שאין טעם לחסוך כי הריבית על פקדונות היא 0 (בגוש האירו היא אפילו שלילית!!). אז מה עושים עם הכסף? קונה דירה כמובן… כשהריביות כל כך זולות כולם רצים לנדל"ן ולמשכנתאות. כתוצאה מכך נוצר מצב אבסורדי: מצד אחד, הריביות הנמוכות חוסכות בממוצע כמה אלפי או עשרות אלפי ₪ בתשלומי המשכנתא. מנגד, מחיר הדירה קפץ ביותר מ 100% ברוב אזורי הארץ. בשקלול כולל – הריביות הנמוכות הסבו הפסד של מאות אלפי ₪ לזוגות צעירים וקושי משמעותי לרכוש דירה לעומת המצב לפני כעשור.

מה צופן העתיד?

כיום, המצב הכלכלי העולמי די מעניין: מצד אחד, ארה"ב מתאוששת יפה מהמשבר. האינדיקטורים הכלכליים מלמדים שתכנית החילוץ של אובמה עושה את העבודה והכלכלה האמריקאית חוזרת למסלולה. כבר בשנה שעברה הופסקה תוכנית ההרחבה הרבעונית של הממשל (הזרמת כספים למשק) ולפני מספר חודשים אף התרחש צעד דרמטי ביותר עת הועלתה הריבית לראשונה מזה 9 שנים. מנגד, אירופה ואסיה עדיין במשבר כלכלי לא פשוט והדרך החוצה נראית ארוכה ומייגעת. בטווח הקצר קשה מאד להעריך מה יקרה אך כשהמצב הכלכלי העולמי ישתפר והריביות יעלו גם ישראל תצטרף למגמה.

ואיך כל זה משפיע על המשכנתא שלנו?

שוק הנדל"ן בוער ולעיתים עושה רושם שכולם רצים באמוק לרכוש דירה, לא משנה איזו משכנתא מציעים הבנקים – העיקר שייתנו. הרי הריביות נמוכות והמדד אפסי… ובכן, זו טעות חמורה ביותר שהרבה מאד משפחות ישלמו עליה ביוקר בהמשך. משכנתא לא מקצועית תכניס משפחות רבות לסחרור מסוכן מאד כשהריביות והמדדים יתחילו לנוע כלפי מעלה. וזה יקרה. כבר בחודשים האחרונים אנו חווים עלייה משמעותית בריביות המשכנתא למרות שהריבית במשק לא עלתה עדיין, אלא רק על סמך הציפיות לעליית ריבית.

והמלצה לסיום

גם אם אתם בטוחים שקיבלתם את המשכנתא הטובה ביותר בריביות הנמוכות ביותר, הוציאו תדפיס משכנתא מהבנק ובקשו ממומחה משכנתאות מקצועי ואובייקטיבי לבדוק אותה. משכנתא איכותית נמדדת, בראש ובראשונה, בתמהיל המסלולים. לאחר מכן הריביות. תמהיל איכותי יודע לנצל את היתרונות של מסלולי המשכנתא השונים ולהפחית את החסרונות והסיכונים שבהם בצורה משמעותית. והדובדבן שבקצפת – בד"כ משכנתא איכותית ומקצועית מייצרת ללקוח חיסכון של מאות אלפי ₪ של תשלומים מיותרים לבנק. חג חירות שמח לכולם.

בניית המשכנתא האיכותית והחסכונית בישראל. נקודה!

עומד לקראת לקיחת משכנתא? יש לי המון דרכים שתוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים.
השאר פרטים ושמע מה יש לי להציע לך

קבל את מדריך המשכנתא המקצועי ביותר בישראל במתנה!

נושאים עיקריים מהבלוג

מאמרים אחרונים מהבלוג

אהבת? שתף את הפוסט